ביירות אקספרס
ביירות אקספרס
קרדיט צילום :יעקב שקולניק
בחתך הצר והארוך שברכס הכורכר עברה מסילת הברזל שקישרה את חיפה עם ביירות. זה סיפורה:
במלחמת העולם השנייה התמודד הצבא הבריטי עם הצורך להעביר דרומה כוחות וציוד צבאי לנוכח הצבא הגרמני שהתקדם באפריקה לעבר מצרים.
חיבור מסילת החוף עם רשת הרכבות בלבנון ומשם צפונה לטורקיה נועד לסייע למשימה זו.
הדבר התאפשר לאחר שהבריטים כבשו ב-1941 את לבנון.
במשך כשנה בלבד סלל הצבא הבריטי את 240 הקילומטרים החסרים להשלמת המסילה.
ברכס הסולם, היורד היישר אל הים, נחצבו שתי מנהרות באורך כולל של כ-200 מ' וביניהן נבנה גשר.
המנהרות נחנכו ב-24 באוגוסט 1942. קו הגבול בין ישראל ולבנון עובר במנהרה הצפונית ולפיכך היא נאטמה.
המנהרה הדרומית היא חלק מאתר התיירות של ראש הנקרה ומציגים בה את המיצג האורקולי "הים והסלע".
הרכבת פעלה רק כשש שנים, עד מלחמת העצמאות ונועדה בעיקר לצרכים צבאיים של הצבא הבריטי.
רכבת יוצאת דופן עברה כאן בקיץ 1944 כאשר הגרמנים החליפו פליטים יהודים ממחנות הריכוז בגרמנים ממוצא טמפלרי שחיו בארץ ונחשבו בעיני הבריטים נתיני אויב.
קרדיט צילום :יעקב שקולניק
בליל הגשרים, 16-17 ביוני 1946, החליטה מפקדת ההגנה שלא לפגוע בגשר שבין המנהרות, אבל במלחמת העצמאות לא נמלט הגשר מגורל זה.
בלילה הגשום והסוער של 14 במרץ 1948 יצאו לוחמי גדוד 21 של חטיבת כרמלי לפוצץ את הגשר שחיבר בין המנהרות כדי למנוע מכוחות לבנוניים לחדור לישראל ולהפסיק את העברת הנשק והתחמושת מלבנון לערביי הארץ. הגשר אמנם לא קרס אך נפגע קשה ונסיעת הרכבת פסקה.
בקטע השביל המאגף ממזרח את גן לאומי אכזיב השתמרה מסילת הברזל המנדטורית בקטע שאורכו כ-100 מ'.